Bakı, 16 sentyabr - BiznesMedia. İqtisadi müharibələr, iqlim dəyişikliyi, pandemiya, təbii fəlakətlər və maliyyə sarsıntıları səbəbindən qeyri-müəyyənliyin və dəyişkənliyin tədricən artdığı qlobal arenada bir fərd və ya bir təşkilat olaraq hesablanmış risk proqnozları vermək çox çətinləşib. Risk idarəçiliyinin ən əsas prinsipi "Erkən təsbit edərək tədbir görün" olsa da, indi "yıxıldıqda tez ayağa qalxın və əvvəlkindən daha güclü olun"düşüncəsi hökm sürür.
Bu şüar çətin, mənfi hadisələrdən sonra
eyni enerji, motivasiya və qaynaqlar ilə paydaşlarına eyni dəyəri hiss etdirir.
Bilmədiyimiz və ya gözlənilməyən təhlükəni
öncədən müəyyən etmək üçün hansı tədbirlərin görülməsi necə müəyyənləşdirilə
bilər? Gözləniləndən fərqli hallar baş verdikdə gördüyümüz tədbirlər nə fayda
verəcək? Zərər və ya itki yaşanmasa da, fürsətdən istifadə etməyimiz gələcəkdə şirkətin
bağlanmasına səbəb olacaqmı?
Risk idarəçiliyi yaxşı günlərimizdə başqa
pis günləri proqnozlaşdıraraq itkilərimizi azaltmağa və bu vəziyyətə
hazırlaşmağa işarə edir. Çeviklik isə bütün hazırlıqlara baxmayaraq yolumuza
davam edən və rəqabətdə fərq yaradan təşkilat olmağımıza imkan verir.
Qərəzsiz məlumat və adaptasiya
2000-ci illərin əvvəllərində Uzaq Şərq
bölgəsindəki ölkələrdə SARS virusu yayıldı. Qeyd edək ki, o dövrdə Çin xarici
dünya ilə əlaqəsini yeni qururdu. Ölkə daxilində və ya xaricə səyahət indiki ilə
müqayisədə məhdud olduğu üçün pandemiyanın dünyaya yayılmadan qarşısı alındı.
2020-ci ildə pandemiyanın Uhandan başladığını və bütün dünyaya daha tez
yayıldığının şahidi olduq.
Yenə minilliyin ilk illərindən və xüsusən
də son on ildə milyardlarla dollar ziyan vuran təbii fəlakətlərin sürətlə
artması ilə iqlim dəyişikliyinin dağıdıcı təsirini hiss edirik. Qar yağmayan
Yeni il gecələri və dolu yağan yaz günlərinin daha çox şahidi oluruq.
Dünyada tendensiyalar, həyati prinsiplər
və normalar sürətlə dəyişir. Pademiyanın təsiri ilə bütün sahələrdə dəyişikliklərinin
sürətləndiyi bir dövrə giririk. "Blockchain" və "De-Fi"
maliyyə institutlarını, distant təhsilin sənaye təhsili sektorunu, sosial
medianın mərkəzi media qurumlarını və yaradıcı iqtisadiyyatın işəgötürən-işçi əlaqəsini
əvəz etdiyini, fərdlərin qurumlardan və tənzimləyici orqanlardan uzaqlaşdığını
müşahidə edirik.
Bütün bu "dəyişikliyi" əvvəlcədən
hiss edə və şərtləri fərd və qurum olaraq xeyrimizə çevirə bilərdikmi? İş
dünyasından təəccüblü şəkildə yox olan şirkətlər yaşaya bilərmi? Neçə xidmət
sektoru (məsələn, nəqliyyat, turizm, əyləncə şirkətləri) 2019-cu ildə öncədən
pandemiya riski aldı və buna qarşı strateji və ya əməliyyat səviyyəsində tədbirlər
gördü?
Detalları mükəmməl idarə edə bilmək
böyük mənzərənin fərqində olmaqdan başlayır. Dünya İqtisadi Forumu (WEF) hər il
qlobal risklərlə bağlı hesabat dərc edir. Hesabat insan önyargılarıyla gəlmək çətin
olduğunu söyləyə biləcəyimiz hadisələrə nə qədər yaxın olduğumuzu xatırladır.
Dünyada hər an başımıza bir pandemiya gələ biləcəyini düşünən bir və ya bir neçə
şirkət varsa, normaldan üstün olan konkret tədbirlər alıb və bu prosesi heç bir
ziyan görmədən və ya daha az ziyanla (hətta rəqabət üstünlüyü ilə) keçirib. Bu şirkətlərin idarəetmə qruplarının qlobal
riskləri və yeni tendensiyaları heç bir problem olmadan və titizliklə idarə edə
biləcəyini, bu mövzularda yeni və yaradıcı fikirləri müzakirə etmək üçün bir
araya gəldiklərini və hərəkətlər üçün vəsait ayırmaqdan çəkinmədiklərini söyləyə
bilərik. Xarici məlumatlara və məlumat kanallarına açıqlıq, eqo və
önyargılardan uzaq olmaq, haqqımızda zəifliklərimizi və təhdidlərimizi açıq şəkildə
ifadə etmək, digər işçilər və menecerlərlə müzakirə etmək, bir-birimizi
sorğu-sual etmək, fərqli təklifləri nəzərdən keçirmək və nəhayət qərar qəbul
etmək kimi idarəetmə və uyğunluq təsirli risk idarəçiliyinin əsasını təşkil edir.
Möhkəm strategiya, çevik idarəetmə
Amazon CEO-su Ceff Bezos (Jeff Bezos) iş
həyatında müvəffəqiyyətin sirrini "görmə və strategiyada ciddi, detallarda
və taktiki addımlarda çevik" olaraq izah edir. Şirkətlərdə tərəfdaşlardan
menecerlərə qədər, menecerlərdən ən aşağı səviyyəli işçiyə qədər varlığımızın səbəbini
etdiyimiz şeyi "dəqiq", dəqiq, başa düşülən və qalıcı şəkildə ortaya
çıxartmaq olmadığını anlayırıq. Risk idarəçiliyinin ilk və ən vacib addımı,
bütün daxili və xarici faktorların önyargısız olaraq həll edildiyi təfərrüatlı
və geniş iştiraklı bir araşdırma ilə vizyonun, missiyanın və strategiyaların müəyyən
edilməsidir. Sonra isə böyük bir fikir birliyi və motivasiyadır. Şirkətin
inkişafında iqtisadiyyat, müştəri, ətraf mühit, cəmiyyət və insanlara qarşı dəyərlər
üçün qoyduğu məqsədlər və təşəbbüslər nələrdir? Səyahətin əvvəlində bütün riskləri
və imkanları qlobal reallıqlarla və təsəvvürümüzün sərhədlərini aşan dəyişiklik
imkanları ilə, komanda ruhu və sinerji ilə qiymətləndirərək korporativ məqsədlərimizi
təyin edə bilərikmi?
Təbiətin və elmin bizə göstərdiyi kimi, əyilməyənlər
böyük zərbələrdə qırılır. Məlumat və məlumat axınını daim qiymətləndirmək,
böyük bir komanda ilə peşəkar şəkildə müzakirə etmək, vəziyyətlə əlaqədar yeni
iş qərarları qəbul etmək və lazım gələrsə ənənəvi yanaşmaları kökündən dəyişdirmək
əsasdır. Bütün bunlar müvəffəqiyyət yolunda çevik və dinamik olmağı təsvir
edir.
"Biz" olaraq
Müşahidə edirik ki, işçilər yalnız öz işləri, məsuliyyət
daşıdıqları proses və onlara verilən əsas performans göstəricisi (KPI) səviyyəsində
şirkətləri haqqında təsəvvür yaradırlar. Belə
ki, işçiləri əsas düşündürən suallara
cavab axtarır. İşlədiyim şirkətin strategiyaları və əsas məqsədləri nələrdir?
Bunlardan hansına xidmət edim və şirkətin uğurunda nə payım var? Başqalarının
proses və ya məqsədləri nədir və hansı məqamda mənə təsir edə bilər? Belə əlaqəni
quran işçi hədəfini, prosesini və riskini daha çox qavrayır və qoruyur.
Bu əlaqənin qurulmasında ən böyük vəzifə, atacaqları addımlarla təşkilat rəhbərlərinin üzərinə düşür. Fərdi performans idarəetməsi sistemlərində ediləcək ağıllı və yenilikçi inteqrasiyalarla risk idarəçiliyinin qurumun DNT-sində yaşamasını təmin etmək mümkündür.
MIT-in son illərdə dərc etdiyi bir məqaləyə
görə, ənənəvi insan resursları yanaşması məqsədlərin konkret, ölçülə bilən, əldə
edilə bilən, realist və zamanla bağlı olmasını (SMART) istəsə də, bu anlayış, məqsədlərə
olan həvəs və ehtiras faktorunu çox az qiymətləndirir. Fərdi performansa diqqət
yetirir və il üçün hədəflər qoyur, müzakirənin əhəmiyyətini görməzdən gəlir.
Strategiyanın həyata keçirilməsini təmin etmək üçün liderlər bunun əvəzinə tez
-tez müzakirə olunan, iddialı, konkret və şəffaf məqsədlər (FAST) təyin etməlidirlər.
Bu anlayış, təşkilatların eyni anda bir
neçə istiqamətdə inkişaf etməsinə kömək edir. Məqsədləri şəffaf etməklə, şirkətlər
işçilərinə fəaliyyətlərini korporativ strategiyalarla uyğunlaşdırmağa və
silolar arasında daha səmərəli koordinasiya etməyə imkan verə bilər.
İşçinin şirkət haqqında tam anlayışı,
böyük mənzərədə öz yerini və əhəmiyyətini dərk etməsi, həmkarlarının gündəmlərini
və özü ilə əlaqəsini təhlil etməsi korporativ uğur və möhkəmlik gətirəcək.